الخميس، 29 مارس 2012

بيع بيع بيع... الثورة يا بديع

شعار أول مرة أسمعه في مسيرة 6 إبريل امبارح من التحرير إلى مجلس الشعب. الناس شايفة إن تخاذل الاخوان و تواطؤهم مع العسكر ضد رغبات الشعب يعتبر بيع للثورة. و أنا معاهم... في أحداث محمد محمود الاخوان فضلوا الكرسي على الشعب، و في أحداث القصر العيني الاخوان قالوا على ست البنات اللي العسكر عروها "ايه إلي وداها هناك؟". و السيدة/ عزة الجرف، اللي معها معهد خدمة إجتماعية، و الشهيرة بأم أيمن، قالت نبحث عن السجلات الجنائية للشهداء، الاخوان قالوا قبل الثورة الخروج على الحاكم حرام، وإن هما لن يشاركوا في احتجاجات و تظاهرات ٢٥ يناير. بس نزلوا بعد ما الثوار الحقيقيين أنجزوا نصف المهمة يوم ٢٩ يناير ٢٠١١، وفي يوم ٢٥ يناير ٢٠١٢ عندما دعونا إلى مليونية لإستكمال مطالب الثورة.. نزل الاخوان الميدان عشان يحتفلوا.


جانب من تظاهرات أمس. تصوير: م/ ابراهيم الشريف


الناس تحت خط الفقر و احنا حنصرف ملايين عشان نحجب المواقع الإباحية، العيال في المدارس مش بتتعلم و هما بيقولوا زي شرعي للفتيات و منع الإختلاط في المدارس. زي مايكون خلاص مش ناقصنا أي حاجة في الدنيا لنكون في مصاف الدول المتقدمة. خلاص قضينا على كل مشاكلنا و مش ناقصنا ولا مشكلة غير أفلام البورنو و الزي الشرعي. هو في إيه؟ إيه اللي بيحصل فيكي يا بلد؟






الناس لما انتخبت الاخوان، انتخبوهم بفلسفة "الناس دي بتعرف ربنا وأكيد حيراعوا ربنا فينا". بس يا سيدي الاخواني، أحب أقولك إن مراعاة ربنا في الحكم مش قمع وكبت الحريات.  مراعاة  ربنا في الحكم هي انك متنيمش حد جعان في بلد فيها حجم الاستثمارات دي. مراعاة ربنا في الحكم انك متسمحش لصرصار إنه ميحترمش أخوه اللي من دين مختلف في محنته. كل الحاجات دي، خلت الناس تحس إن الاخوان المسلمين باعوا الثورة مقابل الكرسي و السلطة، وعبروا عن ده بهتاف "بيع بيع بيع، الثورة يا بديع" في إشارة إلى د/ محمد بديع، مرشد عام الاخوان المسلمين.


كما وضحت في أول مقال ليا على المدونة، البرلمان فاقد للشرعية، و الشعب ابتدى يوعى لكدة. و كمان الشعب و الحمد لله ابتدى يعرف مين اللي عايز مصلحة مصر بجد، و مين اللي عايز مصلحة الشخصية. 


أنا ادعو كل أعضاء البرلمان للاستقالة منه، و الإستقالة من تأسيسية الدستور وإجراء الانتخابات البرلمانية بعد وضع الدستورعن طريق الفقهاء الدستوريين و السياسيين. و أنا ادعو سياسيين البلد الكبار زي د/ محمد البرادعي و د/ عبد المنعم أبو الفتوح و المستشار هشام البسطويسي و الأستاذ حمدين صباحى تأسيس مكتب رياسي. و تسلم السلطة من المجلس العسكري القائم حالياً بأعمال رئيس الجمهورية.


لا لدستور تحت حكم عسكري... الثورة مستمرة و المجد للشهداء.





لو عندك أي سؤال أو شتيمة اكاونت تويتر بتاعي: @adel6april
أو ابعتلي ايميل على: a_samakia@live.com
أو كلمني على فيسبوك بنفس الايميل.




الكلام ده بيعبر عن وجهة نظري الشخصية ولا يعبر عن وجهة نظر أي كيان أنتمي له.



عادل سماقية.

  

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق