الثلاثاء، 27 مارس 2012

عن العلمانية في سطور قليلة جداً... جداً

دائماً تلاقي شيخ في مسجد عمال يقولك العلمانية دي كفر و العلمانيين كفار ويقعد يملى ودنك بكلام ملوش أي علاقة بما هو واقعي. تعالى كدة نعرف إيه هي العلمانية مع بعض.


تعريف العلمانية هو:  تعني اصطلاحاً فصل الدين والمعتقدات الدينية عن السياسة، وقد تعني عدم قيام الحكومة أو الدولة بإجبار أي أحد على اعتناق وتبني معتقد أو دين أو تقليد معين لأسباب ذاتية غير موضوعية.


إذن الفكرة إن أنا مش بقولك البنت متتحجبش ولا  بقولك ، لا سمح الله، اكفر بدينك. أنا بقولك تفادياً المشاكل مع أي اقليات دينية انك ف طريقة إدارة الدولة نجنب الدين . و أنا بقولك دلوقتي الكلام ده ليه؟ تخيل كدة معايا إن واحد مسيحي مثلاً عند مشكلة تتعلق بدينه، هل ححكم الدين الاسلامي فيما يخص المسيحيين؟ طبعاً ده مش منطقي بأي حل من الأحوال.


 و عشان تفهم أكتر وجهة نظري، حط نفسك في مكان الأخر، لو سيادتك مسلم، تخيل نفسك كل حاجة في الدولة بتتحرك بتعاليم الدين البوذي. هل سعادتك حتكون مبسوط؟ معتقدش. هنا بقى العلمانية بتقولك إيه؟ بتقول لسعادتك نحي الدين جانباً من إدارة الدولة، وخلي الدين علاقة خاصة جداً  مابينك ومابين ربك، عامل الناس بالدين، بس متفرضش دينك على حد، ولا تخلي حد يفرض دينه عليك برضه يعني. و خلي الدين بعيد عن تشريعك للقوانين وكتابتك لدستور دولتك، عوضاً عن ذلك و لكي تتفادى النزاع الديني بين طوائف الشعب والتي تعتبر نسيجه، اكتب دستوراً بشرياً خالصاً يعتمد إعتماداً كليا على عادات وقيم بلدك والتي لن يختلف عليها أحداً مسلماً كان أو مسيحياً.. حتى لو كان كافر، حتلاقيه بيقبل العادات و القيم و التقاليد. طالما كان مصرياً. اتقوا الله في مصر، مش ناقصين فتنة طائفية، إللي جاية ممكن تقلب قلبة وحشة أوي... صدقوني.


لو عندك أي سؤال أو شتيمة اكاونت تويتر بتاعي: @adel6april
أو ابعتلي ايميل على: a_samakia@live.com
أو كلمني على فيسبوك بنفس الايميل.



الكلام ده بيعبر عن وجهة نظري الشخصية ولا يعبر عن وجهة نظر أي كيان أنتمي له.



عادل سماقية.

هناك تعليق واحد: