الأحد، 15 أبريل 2012

مخطط 6 ابريل لحرق البلد

هاهاها... وقعت يا شاطر... ومايقع إلا خيرت الشاطر... إحم إحم... قصدي الشاطر. أنا نفسي أفهم... هو الاخوان المسلمين عايزين إيه؟؟ قالك في الاول ٣٠% من كراسي البرلمان.. تصحى الصبح تلاقي ٤٧٪ ومع السلفيين ٧٥٪. أيام إعتصام ال-١8 يوم، لا تفاوض مع السلطة.. تصحى الصبح تلاقي مكتب الإرشاد قاعد مع عمر سليمان. يقولك لن يترشح أي من أعضاء الجماعة أو الحزب للرئاسة. و تفاجأ بالأخ خيرت الشاطر مرشح للرئاسة. و بعدين إيه كمية الدعاية للمرشحين الاسلاميين دي؟ إيه كمية الفلوس اللي بتتدفع دي؟! أنا مذهول!


أعتقد إن بوسترات حازم أبو اسماعيل تكلفت الملايين.. تخيل كانت تجيب عيش لكام مواطن وتجوز كام شاب؟؟ يعني ربنا قال إن الناس متكنش مسرفة في أي حاجة.. أعتقد إن حرام كم الفلوس ده يبقى في الزبالة كدة!! وبعدين حد حس إن في استماتة غير طبيعية على كرسي الرئاسة؟ يا جماعة إفهموا منصب رئيس الجمهورية مبقاش روش زي زمان... ده بقى بهدلة والله. اشي إحاطة لمجلس الشعب بقى على إقرار موازنات و خطب وقرف. بعدين انتو مفيش حاجة مخدتوهاش سيبو حاجة للتيارات اليسارية و الليبرالية.


وبعدين زي ما قلت من شهر تقريباً... فين أداء مجلس الشعب عشان انتخب الأغلبية البرلمانية في رئاسة الجمهورية. ماهو يا الغي عقلي و انتخب حركة برجماتية تسعى لتحقيق مكاسب تنسب إليها بس وتأمين حرية إقتصادية لنفسها مع قليل من الثيوقراطية والحديث بإسم الدين وبصراحة أنا ساعتها ححس اني ضيعت صوتي هدر... أو انتخب من أرى أن لديه فكر إصلاحي حقيقي.


و بما اننا دخلنا ف موضوع الإصلاح ده... أنا شايف ان الإصلاح أصلاً لا يصلح... المجتمع يحتاج إلى هدمه وإعادة بناؤه من الأول خالص.. إن الفساد والإفساد بييجي أو بيتولد من ومع المواطن في سنوات عمره الأولى... وبيبان ده أوي في إن الأهل بيقولوا لولادهم متلعبش مع فلان ده مسيحي أو مسلم(حسب المعتقد بتاع الأهل) أو الغش في الامتحانات مثلاً. وحاجات تانية كتير فالمجتمع من وجهة نظري لا يحتاج إلى الاصلاح بل يحتاج إلى الهدم وإعادة بناؤه من أول وجديد.


للاسف التيارات اليمينية المحافظة زي الاخوان المسلمين والسلفيين لا تتبنى هذا المنطق بل تسعى للتغيير البطيء في المجتمع و ده طبعاً ماينفعش.. لأن الراديكالية مطلوبة أكثر دلوقتي. ففكرة اني انتخب اخوان دي صعبة أوي.. أما عن الإصلاح بقى.. الاخوان لما نزل جمعة ١٣ إبريل هل نزلوا عشان البوتاجاز والبنزين والعيش ولا نزلوا يقولوا احنا كتير وبنعرف نحشد؟؟ بالصدفة أنا كنت موجود إنهردة في مركز الأندلس وشايف اوتوبيسات بني سويف والمنوفية اللي الاخوان حشدوهم للتحرير.


وعموماً خيرت الشاطر طلع من سباق رئاسة الجمهورية و مبقاش يتقلق منه... لا هو ولا حازم أبو اسماعيل.. الأهم من خروجهم مع عمر سليمان هو انك تختار الايديولجية اللي إنت فعلاً تنتمي ليها أو معجب بيها... متديش صوتك لواحد عشان كان أيام مبارك موجود وأيام ما كان في وهم الإستقرار.. ولا أبداً تتخيل إن في مرشح بيمثل السلطة الإلهية.


إدي صوتك لمن يستحقه.


على فكرة العنوان مخادع و محطوط للفت الانتباه


لو عندك أي سؤال أو شتيمة اكاونت تويتر بتاعي: @adel6april
أو ابعتلي ايميل على: a_samakia@live.com
أو كلمني على فيسبوك بنفس الايميل.




الكلام ده بيعبر عن وجهة نظري الشخصية ولا يعبر عن وجهة نظر أي كيان أنتمي له.



عادل سماقية.





ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق